Manuele therapie

De eerste afspraak bestaat uit twee onderdelen: een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut uitgebreid vragen over de klachten. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de de houdingen en bewegingen beoordeeld worden en de gewrichten onderzocht worden. Zo wordt vastgesteld waar de oorzaken van de klachten zich bevinden.

De manueel therapeut beslist samen met de patiënt of manuele therapie zinvol is en bespreekt vervolgens een aanpak voor de verdere behandeling. Dit geeft direct duidelijkheid over het verdere verloop van de therapie.

De manueel therapeut gebruikt tijdens de behandeling een aantal specifieke technieken. Deze kunnen in de gewrichten worden toegepast, om de gewrichten beter te laten functioneren en de houding en bewegingen te verbeteren. De effecten zijn vaak direct merkbaar: een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Verder bestaat het behandelprogramma van de manueel therapeut uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

De therapie

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar: de gewrichten functioneren beter en het bewegen gaat makkelijker.
Bij een manueel therapeut kunt u terecht wanneer u last heeft van een of meerdere van onderstaande klachten:

• hoofd- en nekpijn, in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • nek- en schouderklachten, al dan niet met uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • heupklachten, eveneens al dan niet in combinatie met andere klachten of uitstraling.

Vergoeding

Manuele therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Er is dan een verwijzing van de huisarts nodig.

Boven de 18 jaar komt u in aanmerking voor een vergoeding wanneer u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.Neem voor de volledige informatie hierover contact op met uw verzekeringsmaatschappij. U heeft dan geen verwijzing van de huisarts nodig.

In Fysio8 heeft Linda Toeback haar Master in Manueel Therapie.