Fasciale therapie

Betekenis van Fascie

Volgens de huidige anatomische inzichten bestaat het lichaam niet uit losse onderdelen als spier, bot, pees, band, meniscus, huid, zenuw, orgaan maar zit alles aan elkaar vast.
Het weefsel dat alles met elkaar verbind, heet bindweefsel of Fascie. Dit bindweefsel verbindt ook verschillende spieren met elkaar. Hierdoor is het bijv. mogelijk dat een beperking in de enkel, via de fascia, een pijn geeft in de knie, heup, rug en zelfs hoofdpijn. De fascia vormen o.a. vliezen waar de spieren in liggen en deze hebben ook weer vertakkingen met de huid. Als alles juist staat ‘afgesteld’ beweegt u soepel en krachtig.. Vergelijk het met de scheerlijnen van een tent: scheerlijnen en tentdoek hebben ook een juiste spanning nodig om goed te staan.

Fasciale therapie

Pijn of stijfheid kunnen ontstaan door mechanische blokkades in gewrichten of in de fascia. Hierdoor staan de spieren en fascia verkeerd ‘afgesteld’.
De fasciaal therapeut voelt via testen met de huid welke richting het lichaam opgestuurd wil worden om geen pijn te hebben. Uw waarneming speelt daarbij een centrale rol.
Uw antwoorden tijdens de testen zijn: “meer pijn- minder pijn- maakt niets uit…”.
Vervolgens worden de botjes en fascia in de minst pijnlijke richtingen losgemaakt en ingestuurd. Aangezien er vaak sprake is van verklevingen, kan dit soms pijnlijk zijn. Ook na de behandeling kan de pijn of stijfheid soms 1-2 dagen aanhouden. Er wordt namelijk veel vocht (=voedsel) naar de zere plek gebracht en dat moet tijd krijgen om zijn werk te doen. Vaker merkt u echter een onmiddellijke verbetering van beweeglijkheid of vermindering van de pijn. Meestal wordt u ook met tape behandeld.

Doel van de tape

Het lichaam moet de juiste richting van een beweging door de fasciale sturing gaan herkennen en zelf weer gaan toepassen. Daarom wordt er gebruik gemaakt van speciale tape. Deze tape is dus een soort ‘herinneraar’ voor het lichaam en wordt onder spanning in de juiste richting aangebracht.
Soms is 1-2 dagen al genoeg , maar vaak blijft de tape wel 4-6 dagen zitten. Er zijn echter mensen die niet goed tape verdragen en soms is de tape ook ‘klaar’ met zijn werk. Wanneer de tape dus begint te jeuken moet deze onmiddellijk verwijderd worden. Als u dit niet doet , kunnen er wondjes ontstaan. Aangezien de verzekeraar tape als verbandmiddel niet vergoedt, vragen wij u de tape aan te schaffen. (kosten €12,50 per rol)

Doel van de therapie

Het belangrijkste doel van de fasciale therapie is het verminderen van pijn en mogelijk maken van gezonde bewegingen.
Na de behandeling wordt u gevraagd om meteen wat te gaan bewegen, bijv. fietsen. De nieuwe bewegingen moet namelijk zo snel mogelijk worden aangeboden aan uw hersenen zodat deze weer eigen gemaakt kunnen worden. In principe mag u daarna alle bewegingen maken, mits ze maar geen pijn oproepen. Het is mogelijk dat er oefeningen in de pijnvrije richting meegegeven worden . Gewoon dagelijks gezond bewegen is vaak ook al voldoende. Probeer dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen.

Aantal afspraken

Deze methode kan erg effectief zijn en binnen 2-4 behandelingen al voldoende effect geven. Soms is het nodig om wat langer door te werken zeker als er sprake is van de aanwezigheid van ‘stoorzenders’. Dat kunnen verkeerde houdingen of bewegingen zijn. Vaak ontstaat de vertraging van het herstel door littekens. Deze kunnen erg diep in het lichaam vertakt zitten en dan is het litteken van de huid slechts het topje van de ijsberg. De fasciaal therapeut gaat deze littekens ook behandelen. Aangezien deze littekens er vaak al jaren zitten, kan ook dit gevoelig zijn. Pas na het soepel doorgeven van krachten ter hoogte van de oude littekens is goede bewegen mogelijk en verdwijnen alsnog de vaak al lang bestaande klachten .

Het is belangrijk voor het effect van de therapie dat u uw huid niet met body lotion of olie hebt ingesmeerd.

Als u vragen heeft, stel ze gerust tijdens de behandeling of neem contact op met Peter Weterings of Nathalie Heezius. Zij zijn afgestudeerd als fasciaal therapeuten (Orthopedische Revalidatie volgens de 4xT Methode).